نفت

به قرارداد رویتر در زمان ناصرالدین(۱۸۷۲) توجه کنید:


«مطابق با این امتیازنامه که در ۲۴ ماده تنظیم شده بود انحصار قطعى خطوط راه آهن در تمام کشور ایران به صاحب امتیاز داده شد، علاوه براین مورد استفاده از معادن به غیر از طلا و نقره و جواهرکه متلعق به دولت بود به همراه حق استفاده از جنگل ها، آب ها، (به غیر از آب هایى که حقوق خصوصى داشتند) به مدت ۷۰ سال به رویتر واگذار شد.»


و البته دارسی خان در ۱۹۰۱ در زمان مظفرالدین:


«به ویلیام ناکس دارسى امتیازى مخصوص و انحصارى جهت تفتیش و تفحص، پیدا کردن و استخراج، بسط و حاضر کردن براى تجارت و حمل و نقل و فروش گاز طبیعى و نفت و قیر و موم طبیعى در تمام وسعت ممالک شاهنشاهى ایران به مدت شصت سال از تاریخ امضا داده مى شود.»


جالب اینکه طبق محاسبات شرکت سابق نفت انگلیس و ایران، درآمد خالص نفت در ۵۰ سال بهره برداری از ۶۱ میلیون پوند تجاوز کرد. اما از این مبلغ ایران فقط ۹ میلیون پوند دریافت کرد و این در حالی بود که ۲۱ میلیون پوند از این سود فقط به حساب خزانه داری بریتانیا بابت مالیات بر درآمد واریز شد!!!!


و فقط درود بفرستید به روح مصدق کبیر٬ اصلا هم نترسید٬ اوایل انقلاب مصدق کافر بود. حضرات یه کم بیشتر فکر کردن و مثل شطرنج٬ ویدیو ٬ موز٬ ... آزادش کردن. در ضمن از سال ۱۹۵۱ تا الان آیا واقعا نفت ملی شده یا مصدق وقتش تلف کرده؟


عیدتون مبارک! یه لقمه نونُ نفتی هست سر سفره٬ در خدمت باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد